دانلود فایل پژوهش: دانلود تحقیق در مورد پروژه افت تحصیلی-قسمت ششم

Byf2h

دانلود فایل پژوهش: دانلود تحقیق در مورد پروژه افت تحصیلی-قسمت ششم

تغيير بسياري از جنبه هاي مؤثر در افت تحصيلي به كار و وقت بسيار نيازدارد . بااين همه ، يكي از راههاي ايجاد انگيزه در دانش آموزان و پيشگيري از افت تحصيلي ، بهره گیری از ابزاري می باشد كه كمك كند از تكيه بر حفظ كردن كتاب درسي كاسته گردد ، اما نبايد پنداشت كه چنين ابزاري لزوماً دستگاههايي می باشد الكترونيك و گرانقيمت ، و در فيلم و نوار و اسلايد اختصار مي گردد .

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

هر وسيله اي كه به معلم كمك كند كمتر متكي به سخنراني و كتاب درسي باشد و در دانش آموزان انگيزه خلاقيت ايجاد كند مي تواند در حكم شيوه اي مؤثر باشد . توران مير هادي از تجربه هاي خود درمدرسه فرهاد مي گويد :” در تهيه وسايل آزمايشگاهي از طريق خودباوري پيش رفتيم . كار از يك گنجه كوچك در راهرو مدرسه شروع گردید و رفته رفته گسترش يافت ، تا جايي كه آزمايشگاه و موزه مدرسه يك مركز آموزش فعال براي همه دانش آموزان ماشد . هر كس به سفرمي رفت بهترين ارمغاني كه مي توانست براي مدرسه مي آورد : نمونه هاي مواد مختلف ، تصاوير ، نشريات ، نقشه ها، گياهان خشك شده ، گوش ماهي و چيزهاي ديگر .” ميرهادي معتقد می باشد وسايل و تجهيزات بايد از محيط و نيازهاي خود دانش آموزان تهيه گردد و از طريق خودياري بسياري از مشكلات را مي توان درمدرسه حل كرد .

افت تحصيلي در عصر دانايي

محمود قنبري

بدون شك ، اين برداشت كه افت تحصيلي به معناي ناتواني دانش آموز در يادگيري مواد و محتواي درسي می باشد ، نادرست و غير منطقي می باشد . ناتواني ممكن می باشد از توانايي هاي افت تحصيلي به معناي تنزل از يك سطح بالاتر به مرتبه ي پايين تر در تحصيل و آموزش و يا كاهش عملكرد تحصيلي دانش آموز از سطحي رضايت بخش به سطحي نامطلوب می باشد . باتوجه به اين تعريف مقايسه و سنجش سطح عملكرد بر اساس نمرات تحصيلي قبلي و فعلي بهترين شاخص افت تحصيلي می باشد . ولي آيا واقعاً اين چنين می باشد . آياامتحان مي تواند توانايي ها و ناتونايي هاي فرزندانمان رابه آموزش بكشد ؟

عصردانايي ، عصرآموزش ، فراگيري و يادگيري مستمر و مادام العمر را به امري حياتي در سرنوشت افراد ، خانواده ها ، گروه ها ، كشورها و حتي نوع بشر تبديل نموده می باشد و ازسوي ديگر عوارض ناشي از بي قيدي هاي تربيتي و حذف ارزش هاي معنوي و پيامد هاي مرگبار روحي و رواني ومادي و معيشتي را ارمغان دوران ساخته می باشد . اگر در فرآيند يادگيري و آموزش و فراگيري به تجربه درهر يك از سطوح و مراحل گردآوري اطلاعات ، طبقه بندي آن ها ، تجزيه و تحليل و در نهايت قضاوت ، ارزيابي و تعميم يافته ها ونيل به تحصيل نظري و عملي مورد توجه قرار گيرد ، آموزش ها مفيد و كارآمد خواهد بود .

به طوري كه درسامان يافتگي و تقسيم بندي اوقات وعمر انساني نيز ثلثي به«فراگيري » ، ثلثي به «فرادهي» و قسمتي به «فراخوري » انتظام و اختصاص يافته می باشد و به همين سان به سامانه تخصيص اعتبار و هزينه و بازدهي جوامع و كشورها نيز بخشي به توليد علم و دانش ، ثلثي به در نظر داشتن حوايج و دستيابي به نعمات مادي و قسمتي ازفرصت هابه انباشت وسرمايه گذاري اختصاص مي يابد .

افت تحصيلي كه به غلط يكي از شاخص ها و مؤلفه هاي توسعه نيافتگي و عدم توسعه سازمان هاي آموزش و پرورش در جهان تبديل شده و نظام هاي آموزشي دانسته يا ندانسته آنرا با انواع نمايشاتي ازآمارو ارقام و نمودارها بيان مي كنند ، به خودي خود از مرجعيت و اعتبار كافي برخورد او نيست .

لازم می باشد در ديدگاه و ارزش هاي خود درمورد شيوه و ارزشيابي و سنجش آموخته ها تجديدنظر كرده و طرحي نو دراندازيم . زیرا حقيقت اين می باشد كه هر فراگيربربسته مجموعه اي ازشرايط داخلي و خارجي آموزش مي بيندو مي آموزد كه برخي ازآنها را مي توان به توضیح زير تقسيم بندي كرد :

نظير علل آموزشي : مثل تراكم برنامه هاي درسي ، فقدان برنامه ريزي تحصيلي مناسب ، عدم انطباق اهداف و محتواهاي آموزشي .

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

دلايل فردي نظير : هوش، ميل و انگيزه تحصيلي، آشفتگيهاي عاطفي و هيجاني، بلوغ، نارسايي هاي جسمي ، فراموشي مقطعي و ادواري .

علل خانوادگي نظير : روابط ونظام ارزشي حاكم بر خانواده ، اشتغال كودكان ، فقدان والد ياوالدين، ميزان سود و تحصيلات والدين ، بي توجهي خانواده نسبت به نيازهاي كودكان .

بنابراين دانش آموز هماني را مي آموزد كه مي تواند بياموزد و باتوانايي و امكان آنرا دارد .

حقيقت اين می باشد كه ديگر حتي لغت و مفهوم امتحان برخاسته از ريشه محسن و رنج براي طراحي فرآيند يادگيري و برنامه ريزي درسي كاربرد چنداني ندارد وبه همين دليل صاحبنظران علوم يادگيري و تعليم وتربيت مفهوم و لغت ارزيابي و ارزيابي تكويني و پروسه اي را به جاي آن در منظومه فراگيري تعبيه نموده اند كه به موجب آن ارزشيابي بخشي ضروري و مفرح و برخاسته ازجوهر يادگيري و در منظومه يادگيري می باشد كه شادابي و نشاط را به ارمغان مي آورد و بار ديگر منطق يادگيري و آموزشي را به جاي ايسنادن برسر به قاعده آن مي ايستادند . باشد تا آن روز كه افت تحصيلي ديگر به ناتواني فرزندانمان تعبير نشود .

آموزش زبان خارجي و عوامل افت تحصيلي

عواملي كه در افت تحصيلي دانش آموزان در درس زبان انگليسي دخيل هستند را مي توان به دو دسته اصلي تقسيم كرد. 1- بازدارنده هاي دروني و 2- بازدارنده هاي بيروني موثر در عدم يادگيري و زبان آموزي يا افت تحصيلي. مسلما اين تقسيم بندي فقط براي سهولت در توضيح و تبيين دلايل موثر درامر يادگيري و يا عدم يادگيري زبان انگليسي مطرح می باشد شايد اين علت ها چنان به هم پيچيده باشند كه به سادگي نتوان به تقسيم بندي مشخصي دست يافت. چرا كه ريشه در پيچيدگي رفتار و حالات روحي و رواني نوع بشر دارد.

قبل از پرداختن به علل عدم يادگيري و افت تحصيلي در زبان انگليسي، تعريفي از افت تحصيلي بدست مي دهيم، «نورشاهي» افت تتحصيلي را اينگونه تعريف مي كند: «…اصطلاح افت تحصيلي (Wastage) را ضايعات مربوطه به دانش آموز يا دانشجو در نظام آموزشي از نظر طولاني تر شدن زمان تحصيلي يا ترك تحصيل تا پايان دوره پيش بيني شده دانسته اند… مي توان گفت افت تحصيلي يا اتلاف به صورت هاي زير در آموزش و پرورش آشكار مي گردد: الف) افت تحصيلي بر اثر قصور نظام اجتماعي در فراهم آوردن آموزش و پرورش همگاني، ب) افت تحصيلي بر اثر قصور نظام آموزشي در آوردن كودكان، نوجوانان و جوانان به داخل نظام آموزش و پرورش، نگهداري افراد در داخل نظام آموزشي، برقراري هدف ها و برنامه هاي متناسب آموزش و پرورش و دستيابي كارآمد به هدف ها و برنامه هاي نظام»

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

در بين عوامل گوناگون موثر در يادگيري شايد هيچ يك به اندازه «انگيزه» يا علاقه از جايگاه  ويژه اي برخوردار نباشد. وجود انگيزه در موفقيت هر كار ي مانند در يادگيري زبان خارجي يا زبان آموزي مهمترين عامل می باشد مقصود از انگيزه يا انگيش به گفته گرجيان… «داشتن يك نياز جسماني يا نياز رواني و اجتماعي می باشد كه شخصي را براي نيل به هدف به حركت واميدارد تا در پرتو آن به ارضاء نياز خود پرداخته و در اثر دستيابي به هدف در خويش احساس رضايت نمايد» وي در ادامه مي افزايد «ميزان و نوع انگيزش در كيفيت و كميت فرايند يادگيري تأثیر تعيين كننده اي دارد و معلم زبان در دادن انگيزش به زبان آموز در يادگيري زبان انگليسي تأثیر عمده اي ايفا مي كند»

About the author

f2h subscriber

You must be logged in to post a comment.